A voltes sobre el cicloturisme i les bicicletes per fer-ne

Cicloturisme és la pràctica que combina el ciclisme i el turisme. És a dir, no té caràcter de competició i comporta el fet d’avançar llargues distàncies per pistes tant asfaltades com de pedra, carregant amb l’equipatge necessari. Ateses aquestes característiques, una bicicleta de cicloturisme no és ni de muntanya ni de carretera, sinó una híbrida que combina la robustesa de les mountain bikes al mateix temps que la comoditat de les de carretera.

Bicicleta ideal per fer cicloturisme, equipada amb tota mena de peces i complements

Per què viatjar en bicicleta? Aquí apuntem unes quantes motivacions:

  1. Perquè permet viatjar a una velocitat moderada: ni massa lent com anant a peu, ni massa ràpid com desplaçant-se en cotxe, bus o tren (o ja no parlem d’un avió), un terme mig prou adequat si en disposes del temps.
  2. Perquè convida a topar-se i descobrir tot el que hi ha al llarg del camí: els paisatges, la gent, els pobles i ciutats, la naturalesa i els seus colors, però també la meteorologia o les olors que s’hi desprenen.
  3. Perquè permet conèixer pobles i ciutats des d’una altra perspectiva, accedint-hi des de rutes i camins que no són els habituals quan s’hi arriba en altres mitjans de transport i, en conseqüència, veient zones que no se solen mencionar a les guies de viatges.
  4. Perquè hi ha països que semblen estar dissenyats per ser visitats en aquesta modalitat, com és el cas de Suïssa o Holanda, amb una xarxa de rutes verdes que capil·laritza tots els racons del territori, i que a més ofereixen múltiples possibilitats de lloguer de bicis per tot el país.
  5. Perquè el caràcter físic li atorga un punt d’èpica que provoca que cada un dels racons i moments pedalejats quedin gravats no només a la retina i a les fotografies, sinó també als bessons, articulacions i cames, tant per bé com per malament 😉

Com ha de ser una bicicleta per fer cicloturisme?

Amb l’experiència obtinguda en diferents viatges en bicicleta i la preparació de Pedals Inquiets, fem una relació dels principals components a tenir en compte a l’hora d’escollir una bici.

És important tenir en compte equipar-se amb el material i elements més estàndard possibles. Pensa que no en tots els racons del món trobaràs peces de recanvi estranyes o experts que puguin solucionar problemes mecànics sofisticats.
  • Quadre: Talment com comprar-se una samarreta o uns pantalons, l’entallat de les bicis és un aspecte clau per trobar la que s’adapta més al teu cos. És important incloure paràmetres biomecànics com la longitud de la cama o de l’avantbraç per fer-ho precís, tot i que la majoria de cops les talles es basen simplement amb l’altura. Aquest web pot ajudar-te a calcular quina és la talla més adequada.
  • Forquilla: Utilitzar una forquilla rígida o incorporar-hi suspensió és un dels debats més fervorosos que tindràs. Nosaltres apostem per models senzills, lleugers i robusts, és a dir, amb forquilles d’acer d’una sola peça. Posar una suspensió davantera augmenta el pes de la bicicleta i, en el cas d’un viatge que transcorri per carreteres, camins o pistes de terra, no li veiem com un factor de valor afegit.
  • Rodes: Existeix un debat si inclinar-se per una mida de 26”, 28”, 29”… Aquests valors fan referència a les polzades que hi ha de diàmetre interior de la roda. Si bé les 26” han estat l’estàndard des de fa 30 anys (per la seva robustesa), ara comencen a aparèixer models més grans que permeten una major polivalència i estabilitat; però alerta, també més força de tracció per fer-les girar. Sense una resposta sobre quina és la millor alternativa, convé provar diferents opcions i escollir la més còmoda. Les grans marques (Surly, VSF, Specialized…) ofereixen totes les mides possibles.
  • Pneumàtics: Part essencial a escollir entre les múltiples possibilitats. Per viatges de llarga durada, la robustesa de Schwalbe és tota una font de garanties. Valora la que s’adapta millor segons el relleu previst (asfalt, pistes de grava, camins de pedres…). Si no et decideixes, les cobertures Marathon Mondial son extremadament fiables i duradores.

  • Frens: L’opció més recomanable és fer-se amb uns V-Brake, atès que són els més versàtils i fàcils d’ajustar. Trobar recanvis arreu és ben senzill. Si bé els frens de disc són més lleugers i tenen major capacitat de frenada, no els aconsellem per les problemàtiques que poden generar en reparacions. A tenir en compte també el preu, més elevat. Finalment, l’opció dels frens hidràulics és interessant (enlloc de cables d’acer, un circuit hidràulic), sent una transmissió més regular, suau i precisa. Magura té una gamma (HS) molt fàcils de muntar i manipular.
  • Manillar: S’ha de buscar la comoditat i, per tant, és important que siguin ergonòmics. La marca Ergon s’ha especialitzat en aquest àmbit i en fa tant de plans com amb banya, model confort (GP3) i esportiu (GS3), que s’ajusten a la perfecció a la mà. Indispensable.
  • Seient: Un altre dels aspectes a tenir en compte per a la comoditat del viatge, són moltes hores sobre la bicicleta! Brooks és la marca per excel·lència amb mil possibilitats de seients de pell que, amb el pas dels quilòmetres, es van ajustant a la forma dels isquis. Són cars però valen la pena. Si no vols dedicar-hi tant pressupost, Duopower també és una bona alternativa, amb una col·lecció de seients sintètics, molt més lleugers que els Brooks. Aquest és un tema molt personal, prova’ls!

Quins accessoris són necessaris?

  • Porta-equipatge: Pot ser tant per la part davantera com pel darrera de la bici (o combinació de les dues). És important que sigui d’acer, per la robustesa del material, el qual aguanta més pes que l’alumini. En cas que trencar-se, si és d’acer té més fàcil solució, amb possibilitat de soldar les peces afectades. Una bona opció són els de la marca Tubus.
  • Alforges: Ortlieb és la marca per excel·lència, sent una opció 100% fiable, encara que altres propostes, com les de Vaude, també compleixen la funció de poder-hi embotir tot l’equipatge. És imprescindible que siguin totalment impermeables, i recomanable que tinguin 20L de capacitat les alforges del darrera.
Tot el material que necessites tenir en compte per posar a les alforges a l’hora de fer un viatge en bicicleta, queda recollit en aquestes consideracions.
  • Bossa pel manillar: Interessant per dur-hi el mapa, la càmera de fotos, menjar o qualsevol material que necessitis tenir ben a mà. Són bosses impermeables d’uns 9L que es poden fixar al manillar (ancoratge tipus Klifix) o bé, si són d’estanca, treure fàcilment i gràcies a la corretja, dur-les com a motxilla de mà. Ortlieb, Vaude o Apidura n’ofereixen.
  • Pota de cabra: El conegut “cavallet” no acostuma a venir col·locat per defecte en aquest tipus de bicicletes. En recomanem incorporar un d’acer per facilitar l’arrencada i aturada de  les parades (que ben segur seran moltes durant el viatge).

Quines marques fan bicicletes de cicloturisme?

SURLY BIKES

Surly Bikes és una empresa americana especialitzada en bicicletes d’acer fabricades a mà, molt robustes i amb una estètica cuidada. El model Long Haul Trucker és tot un referent del gènere des de fa molts anys, que admet talles de 26” (amb quadre de 42 a 62 cm) i 28” (amb quadre de 56 a 64 cm). Una excel·lent opció.

long-haul-trucker-surly
Model ‘Long Haul Trucker’ de Surly

FETAMÀ

Quan a finals dels 1990s el terme cicloturisme era totalment desconegut a Catalunya i aconseguir una bicicleta tota una quimera, la botiga Espaibici va idear un petit catàleg de bicis fetes a mida que cobria aquesta necessitat. Inspirades amb la línia i comoditat de Surly, segueixen construint peça a peça tot el vehicle, amb la producció dels quadres d’un artesà txec i components de primera línia. El model Tibidabo és ideal: àgil, estable i robust, admetent mides tant de 26” com 28” i 29”. I a més, de casa.

fetama-tibidabo-espaibici
Model ‘Tibidabo’ de Fetamà

VSF FAHRRAD MANUFAKTUR

D’enginyeria alemanya, VSF Fahrrad Manufaktur és una cooperativa que ofereix una gamma impecable de cicloturisme. La TX-400 és de 26” mentre que la versió de 28” és la TX-800, amb prestacions exactes. Van equipades de sèrie amb components Shimano Deore XT, frens hidràulics Magura i porta-equipatges Tubus Cargo, fet que aporta un valor qualitat/preu excepcionals. S’ha de tenir en compte que la fabricació és de poca tirada i ve d’Alemanya, amb el que la seva adquisició s’ha de preveure amb força mesos d’antelació.

fahrrad-manufaktur-tx-800
Model ‘TX-800’ de VSF Fahrrad Manufaktur

KOGA

La marca holandesa Koga és una altra de les referents mundials en cicloturisme, que ofereix diferents models molt complets (Roadrunner, Traveller o Randonneur). Ens quedem amb el Worldtraveller 29, una bicicleta de gamma alta, amb rodes de 29”, canvis Shimano SLX, frens hidràulics Magura HS-11 i forquilla d’alumini. El preu és una mica més elevat que la resta, però les prestacions impecables.

koga-world-traveller-29
Model ‘World Traveller 29’ de Koga

On es pot comprar una bicicleta de cicloturisme?

En totes aquestes botigues podràs trobar, a la carta, el material necessari (no només la pròpia bicicleta sinó qualsevol complement relacionat) amb bon assessorament. La majoria també ofereixen suport mecànic al seu taller.

logo llibreInspira’t o prepara un viatge pel món llegint alguna de les cròniques o novel·les d’aquests malalts de la bicicleta i les aventures!

+info: idees, rutes, recomanacions i tot tipus d’informació que hem anat publicant en relació al cicloturisme les pots trobar aquí.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s